sobota, 24 listopada 2012

Małżeństwo W. Kopcika i M. Postkówny

Dawno nic nie pisałem, ale to ze względu na poszukiwania. Rozglądałem się za czymś ciekawym, co można by umieścić na stronce. I znalazłem, toteż dziś chciałbym zainicjować uroczyście cykl Karta z kalendarza, czyli wiadomości znalezione w starych dokumentach. Co prawda pierwsza Kartka.. będzie trochę naginana, ponieważ pod datą 24 listopada 1821 roku odnalazłem akt zgonu, tak więc by rozpocząć od weselszej okazji, wybrałem 19 listopada 1821 roku, czyli dzień ślubu Wojciecha Kopcika i Marianny Postkówny.

Tak więc 19 listopada 1821 roku o godzinie ósmej rano przed urzędnikiem Stanu Cywilnego gminy golińskiej stawił się Wojciech Kopcik, lat 19, syn Wawrzyńca i Kunekundy Kopcików, gospodarzy ze Spławia. Kawaler stawił się w towarzystwie rodziców. W asystencji rodziców (Kacpra i Urszuli Postków, również gospodarzy ze Spławia) stawiła się także panna Marianna Postkówna, lat 19. Młodzi przystąpili do ułożonego małżeństwa a jako że urzędnik o przyczynach tamujących to małżeństwo powiadomiony nie został, doszło ono do skutku, tj. odczytano odpowiednie dokumenty (łącznie z ustępami Kodeksu Napoleona odnoszącymi się do małżeństwa) a młodzi potwierdzili chęć zostania mężem i żoną.
Akt zawarcia owego małżeństwa spisany został w obecności: Piotra Mazgajczyka, lat 33, gospodarz ze Spławia, i Piotra Karpińskiego, lat 30, parobek zamieszkały w Spławiu, oraz Wincentego Kopcika, lat 50, włodarz zamieszkały w Spławiu, i Stanisława Ciesielskiego, lat 30, parobek zamieszkały w Spławiu.
Na koniec akt ten został odczytany obecnym i podpisany przez urzędnika, Kacpra Boguckiego.


Mam nadzieję, że Kartka... pomoże nie tylko dowiedzieć się czegoś o historii naszej okolicy, ale też być może dostarczy komuś informacji o jego dalekich przodkach :)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz