Wariant północny biegł przez Lądek, Sługocin i
Golinę do Konina. Na ostatnim odcinku pojawiała się konieczność przeprawienia
przez Wartę: od połowy XII w. umożliwiał to kamienny bród pod Koninem, a
później most przerzucony przez rzekę. W wariancie południowym Wartę przebywano
już za Lądem czółnem lub promem i dalej drogą lądową przez Świątniki, Osieczę,
Sławsk i Modłę docierano do Konina.
I tu, mimo że to blog poświęcony Golinie, pozwolę sobie zrobić dwie uwagi. Po pierwsze, pisząc o Koninie chodzi tu o jego część południową, czyli dzisiejszy Stary Konin, bowiem nowa część pojawiła się dopiero w XX wieku. Wcześniej natomiast miasto ograniczone było tylko do Staraka. Po drugie, mówiąc o wczesnośredniowiecznym Koninie, pamiętać trzeba, iż nie była to dzisiejsza metropolia, lecz osada konkurująca o pozycję w XI-XIII w. właśnie z Lądem.
I tu, mimo że to blog poświęcony Golinie, pozwolę sobie zrobić dwie uwagi. Po pierwsze, pisząc o Koninie chodzi tu o jego część południową, czyli dzisiejszy Stary Konin, bowiem nowa część pojawiła się dopiero w XX wieku. Wcześniej natomiast miasto ograniczone było tylko do Staraka. Po drugie, mówiąc o wczesnośredniowiecznym Koninie, pamiętać trzeba, iż nie była to dzisiejsza metropolia, lecz osada konkurująca o pozycję w XI-XIII w. właśnie z Lądem.
Mapkę oraz informację do tego posta zaczerpnąłem z pracy
zbiorowej: Z dziejów regionu konińskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1970.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz